21 de març 2022
Jordi Martínez (IEF): “Els joves demostren un gran interès per entendre conceptes financers”

Entrevistem el Jordi Martínez, director d'Educació Financera de l'Institut d'Estudis Financers (IEF), sobre el programa EFEC (Educació Financera a les Escoles de Catalunya), la importància de l'educació financera per a joves i adults i altres iniciatives que fomenten el coneixement sobre finances.

Jordi Martínez EFEC

El programa EFEC acumula múltiples edicions demostrant que l’educació financera és clau per a joves i persones adultes. Per què és tan important l’educació financera?

Al llarg de la vida anem prenent decisions vitals que sovint porten vinculada una decisió financera. Per exemple, si em vull independitzar hauré de decidir si vull llogar o comprar un habitatge, o si vull anar a estudiar a l'estranger, caldrà que abans estalviï per evitar endeutar-me. Tenir coneixements financers ens permet prendre millors decisions, fer-ho de forma conscient i ajuda a acostar-nos als nostres objectius vitals.

Com ha evolucionat el programa i els seus continguts al llarg d’aquests els anys?

El programa EFEC va néixer a partir d'un projecte europeu ja fa 10 anys. Després d'un pilot, va començar arribant als alumnes de quart d'ESO de 100 escoles. Edició a edició el programa s'ha anat ampliant en diferents aspectes: públic receptor (4t d'ESO, cicles de formació professional, centres de formació d'adults, centres penitenciaris, centres de menors, programes de formació i inserció, etc.), en nombre de centres, passant de 100 als més de 525 que participen enguany, i també en el nombre d'entitats col·laboradores, passant de 3 a 13.

Pel que fa als tallers, a l'inici n'hi havia 5 i al final d'aquest curs n'hi haurà 9 per a joves de 4t d'ESO i 4 per a adults. Els tallers s'han anat adaptant a les necessitats i suggeriments d'alumnat i professorat. A més, comptem amb un comitè assessor, que ens ajuda en la millora d'aquests.

Què els hi aporta un programa com l’EFEC?

EFEC acosta a la societat conceptes financers als quals molta gent no hi té accés. Ho fa de la mà d'uns materials preparats per als col·lectius als quals ens dirigim, i en gran part a través del voluntariat de professionals del sector econòmic, financer, tributari o assegurador que aporten els seus coneixements i la seva experiència laboral.

A l’EFEC col·laboren desenes de persones voluntàries del món financer i econòmic, entre elles, professionals de l’ICF. Quin valor aporta que siguin persones del sector les que facin aquests cursos a les escoles?

Que siguin persones del sector té avantatges directes. El primer és que la formació per preparar-les per anar a impartir tallers pot ser més concentrada perquè els conceptes financers ja els coneixen. El segon és que poden aportar la seva experiència del dia a dia a l'alumnat. I el tercer és que ho fan amb entusiasme, dedicant el seu temps i això es nota i és molt benvingut per part dels centres escolars.

Al llarg de tots aquests anys heu pogut detectar quines són les principals carències dels joves en quant a les finances. Pots compartir-les amb nosaltres?

Més que carències podríem dir que el que hem detectat és un gran interès per entendre conceptes financers, se n'adonen que els necessitaran al llarg de la vida. Alguns dels temes que més interessen són sobre l'elaboració del pressupost personal, les finances sostenibles, els riscos de l'endeutament i també la importància dels impostos i els problemes del frau fiscal.

Hi ha diferència entre les diferents generacions pel que fa al coneixement financer bàsic?

En general hi ha poc coneixement financer. Els adults, lògicament, tenen més experiència perquè prenen decisions financeres cada dia, i l'interès pels tallers també és molt gran perquè veuen que poden aplicar els coneixements des del primer moment. Els joves tenen més per la mà la tecnologia, mostren interès per les xarxes socials. Per exemple, quan parlem sobre un influencer que recomana prendre decisions per interès propi o quan ho fem sobre criptomonedes, probablement ells saben més que els adults.

Perquè aquest programa és fa a joves de 4t d’ESO? Tindria sentit fer quelcom similar en edats més joves encara?

El programa es va pensar per a joves adolescents perquè són els futurs adults, i donar-los eines per poder gestionar millor les seves finances a 4rt d’ESO tenia mot sentit perquè és el darrer curs d’ensenyament obligatori. Personalment, opino que es poden introduir conceptes financers abans, ja sigui a les escoles, a l’alumnat de primària o a la canalla a casa. Des de l’IEF hem desenvolupat un joc de taula, que es diu Finnelis i funciona molt bé per a infants de set anys en amunt.

Més enllà d’aquest programa, quines altres iniciatives es podrien posar en marxa per impulsar el coneixement sobre finances bàsiques?

L'educació financera és quelcom útil per a tota la societat, per tant, té sentit oferir-la a tothom, però especialment a aquelles persones amb més dificultats. També és bàsic oferir educació financera a autònoms, emprenedors i pimes, és una prioritat i així ho han manifestat recentment organismes internacionals com el G-8. D'altra banda, recentment s'ha publicat l'enquesta de coneixements financers de les pimes realitzada pel Banc d'Espanya que posa de manifest que aquelles pimes amb millors coneixements financers ho han passat menys malament durant la pandèmia.