25 de setembre 2025
L'ICF finança Transoci-Áreas amb 9,6 milions per construir una nova terminal ferroviària a Calaf que substituirà centenars de camions

La consellera Romero destaca el paper clau d’empreses amb ambició “que enforteixen Catalunya i contribueixen a la prosperitat del país”.

Campa d’Autoflotas, ubicada al polígon industrial Les Garrigues de Calaf (Anoia).

L’ICF ha finançat el grup empresarial dedicat a la gestió logística de flotes de vehicles Transoci-Áreas amb un préstec de 9,55 milions d’euros per construir una nova terminal ferroviària dins les instal·lacions de la Campa d’Autoflotas, ubicada al polígon industrial Les Garrigues de Calaf (Anoia). Aquest és el primer projecte ferroviari privat de nova construcció a Catalunya en 30 anys. En una visita a les instal·lacions de la companyia aquest dijous, la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, ha destacat el paper clau d’empreses amb ambició “que enforteixen Catalunya i contribueixen a la prosperitat del país”.

Romero ha explicat que el Govern aposta pel sector de l’automoció i que són empreses com Transoci-Áreas les que han d’ajudar Catalunya a continuar sent líders. La consellera també ha recordat que un projecte d’aquestes característiques requereix ambició i una clara visió estratègica, però també un finançament amb bones condicions que el faci possible. I, en aquest sentit, ha reivindicat l'ICF, la banca pública de promoció, com una eina que treballa per donar suport financer al teixit empresarial i per impulsar les transformacions que Catalunya i el món necessiten.

Fins ara, la companyia Autoflotas transportava els automòbils que gestionava únicament amb camions. El projecte permetrà Transoci-Áreas substituir l’ús anual de centenars de tràilers de combustible per trens elèctrics. I és que, mentre un camió pot portar vuit cotxes per viatge, en el cas dels combois aquesta xifra augmenta fins als 180.

En total, el projecte de Transoci-Áreas finançat per la banca pública de promoció de Catalunya suposarà una reducció estimada de 95.830 tones d’emissions contaminants anuals en reemplaçar l’ús de vehicles de carretera que actualment utilitzen combustibles fòssils per altres totalment elèctrics i amb més capacitat, d’acord amb els càlculs del grup.

La terminal, que es preveu que estigui acabada durant el primer semestre de 2026, connectarà el centre logístic de Transoci-Áreas (Campa Autoflotas Calaf) directament amb la xarxa ferroviària general gestionada per ADIF i el comunicarà amb Martorell, Madrid, Andalusia i Galícia. La infraestructura tindrà quatre vies addicionals a la via general per rebre trens de fins a 750 metres de longitud i dur a terme tots els processos de càrrega i descàrrega d'automòbils.

La nova terminal no només té un gran potencial per impulsar els sectors del transport i l’automoció, sinó que també tindrà beneficis per a l’economia catalana, especialment per a aquelles empreses que, aprofitant la nova instal·lació, vulguin apostar per al transport ferroviari de mercaderies per reduir costos, augmentar la seva capacitat logística i accedir a nous mercats.

 

La consellera Romero amb representants de l'empresa Transoci-Áreas.
La consellera Romero amb representants de l'empresa Transoci-Áreas.